MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
|
1
[4/1- 6/1]
2 & 3
[9/1 - 20 /1]
|
3 Penentuan Keseimbangan
Pendapatan Negara
3.1 Konsep keseimbangan pendapatan negara
3.2 Keseimbangan pendapatan negara bagi ekonomi dua sektor
3.2.1 Pengganda
3.3 Keseimbangan pendapatan negara bagi ekonomi tiga sektor
|
Pelajar dapat:
1. Menerangkan konsep keseimbangan pendapatan Negara
2. Menerangkan maksud ekonomi dua sektor dan menjelaskan aliran pusingan pendapatan, suntikan dan bocoran.
3. Menerangkan perbelanjaan penggunaan dan tabungan isi rumah dan pelaburan
4. Menerangkan dan menentukan keseimbangan pendapatan negara tercapai
5. Menerangkan maksud, faktor, proses dan rumus pengganda.
6. Menerangkan maksud ekonomi tiga sektor dan menjelaskan aliran pusingan pendapatan, suntikan dan bocoran.
7. Menerangkan maksud dan fungsi serta kesan bagi jenis cukai dan perbelanjaan kerajaan.
8. Menerangkan keseimbangan pendapatan dicapai melalui AE=AS dan suntikan = bocoran.
9. Menerangkan rumus pengganda tiga sektor dan penggunaannya
|
1.Mendefinisikan
2. Menerangkan
3. Menjelaskan
4. Menghitung
5. Menghuraikan
|
1. Rasional
2. Rajin
3. Berbakti
4. Jujur
5. Patriotik
|
1. Tunjukcara
2. Aktiviti Kumpulan
Pembelajaran Aktif
* Mencari maklumat
- data pendapatan
- data keluaran
- data perbelanjaan
* Membentang data
mengikut kaedah
mengira
pendapatan
* Membentang jadual
pengiraan dan rajah
keseimbangan
|
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
|
4
[23/1-27/1]
5
[30/1 -3/2]
|
3.4 Keseimbangan pendapatan
Negara dalam ekonomi terbuka(ekonomi empat sector)
3.5 Analisis keseimbangan pendapatan negara dalam keadaan harga berubah
|
1. Menunjukkan aliran pusingan
Pendapatan
2. Menerangkan ciri eksport dan Import
3. Menerangkan bagaimana keseimbangan
ditentukan dalam ekonomi empat sektor
dengan menggunakan kaedah ;
(i) pendekatan perbelanjaan dan
penawaran agregat.
(ii) pendekatan bocoran dan suntikan
4. Menerangkan kesan perubahan harga ke
atas AE
5. Mendefinisikan dan menerbitkan keluk
AD
6. Membezakan AD dan AE
7. Menerangkan mengapa keluk AD
bercerun negatif dan faktor peralihan
keluk AD
8. Mendefinisikan keluk AS
9. Menerangkan mengapa keluk AS bercerun
positif dan faktor peralihan keluk AS
|
1..Menerangkan
2..Mendefinisikan
3..Membezakan
4. Menjelaskan
|
1..Bertanggung-
jawab
2..Berjimat-
cermat
3..Adil
4..Berdisiplin
|
Pembelajaran Aktif
1. Membina rajah
secara berwarna
2. Membuat peta
minda faktor
peralihan keluk
AD dan AS
3. .Pembentangan
4. Pelajar
menyediakan bahan pembentangan dalam bentuk ‘Power Point’ mengikut tajuk yang diberikan.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
|
6
[6/2-10/2]
|
PRA USBF 1
(3, 5, PRA U2)
| ||||
7
[13/2-17/2]
|
3.5.1 Keseimbangan AD=AS
|
Menerangkan keseimbangan pendapatan dicapai dengan analisis AD=AS
pembentangan Makroekonomi
dalam bentuk ‘ Power Point,
|
1..Menerangkan
2..Mendefinisikan
3..Membezakan
4. Menjelaskan
|
1..Bertanggung-
jawab
2..Berjimat-
cermat
3..Adil
4..Berdisiplin
|
Pembelajaran Aktif
1. Membina rajah
secara berwarna
2. Membuat peta
minda faktor
peralihan keluk
AD dan AS
3. .Pembentangan
- Pelajar
menyediakan bahan pembentangan dalam bentuk ‘Power Point’ mengikut tajuk yang diberikan.
|
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
8
|
MUET SESI 1 :UJIAN SPEAKING
| ||||||
9
|
USBF 1 (TING 1 – PRA U2)
| ||||||
10
[7/2-11/2]
|
4 Peranan Wang dalam
Ekonomi
4.1 Wang
4.1.1 Fungsi wang
4.1.2 Penawaran / bekalan wang
|
Menerangkan penawaran wang M1 dan M2 serta kadar pertumbuhan wang Negara
|
1. Mendefinisikan
2 Menghurai
3. Menerangkan
|
1. Berhemah
2. Berjimat
cermat
3. Ikhlas
|
Aktiviti Kumpulan
‘Penerokaan’
Kumpulan 1- Mencari maklumat sejarah evolusi wang
Kumpulan 2- Mengumpul wang dan syiling lama
| ||
4.2 Institusi kewangan
4.2.1 Bank pusat
4.2.2 Bank Perdaganagan
4.2.3 Institusi Kewangan lain
|
|
4. Membezakan
5. Mencirikan
|
4. Bersyukur
5. Sederhana
6. Rasional
|
Kumpulan 3 – Mengumpul maklumat aktiviti bank perdsgangan yang berdekatan
Kumpulan 4 – Mengumpul maklumat aktiviti institusi kewangan yang bukan bank
Perbincangan
| |||
11
[12/3-18/3]
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1
| ||||||
12
[19/3-23/3]
|
4.3 Penciptaan wang/ kredit
4.4 Wang harga dan aktiviti
ekonomi
4.4.1 Teori Kuantiti Wang
4.4.2 Teori Kewangan Keynes
|
1. Menerangkan teori wang Fisher dan Cambridge
2. Menerangkan teori penentuan kadar bunga dalam pasaran wang
3. Menerangkan keluk penawaran wang dan penentuan keseimbangan kadar bunga
4. Menerangkan kesan MD atau MS wang ke atas keseimbangan kadar bunga
5. Menerangkan kesan MS wang ke atas kadar bunga, pelaburan, AE dan pendapatan negara
|
1. Mendefinisikan
2 Menghurai
3. Menerangkan
4. Membezakan
5. Mencirikan
|
1. Berhemah
2. Berjimat cermat
3. Ikhlas
4. Bersyukur
5. Sederhana
6. Rasional
|
‘Mastery learning’
Aktiviti Kumpulan
1. Peta minda
2. Latihan
intensif
3. Rajah
Berwarna
Pembentangan
| ||
13
[26/3-30/3]
|
5 Masalah Makroekonomi Dan Dasar Penstabilan
5.1 Masalah makroekonomi
5.1.1 Pengangguran
|
Pelajar dapat :
|
1. Menganalisis
2. Mengaplikasi
3. Menghubung- kaitkan
|
1.Tanggungjawab
2..Rasional
3. Berjimat cermat
|
1. Pembentangan
1. Kajian data
Malaysia
2. Berjimat cermat
| ||
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
5.1.2 Inflasi
5.1.3 Stagflasi
|
|
4. Membeza
5. Merumus
6. Menjelaskan
|
4. Ketepatan
5. Berdikari
6. Berusaha
|
2. Latih tubi
3. Pembentangan
| |||
14
[2/4-6/4]
|
5.2 Dasar fiskal
5.3 Belanjawan negara di Malaysia
5.4 Dasar kewangan
|
21. Menghuraikan bagaimana alat-
alat dasar kewangan
digunakan untuk mengatasi
masalah makroekonomi
( inflasi dan pengangguran)
|
1. Menerangkan
2. Menghubung- kait
3. Menganalisis
4. Membanding -kan
5. Merumus
|
1. Bijaksana
2. Berdaya maju
3. Efisyen
4. Berjimat
cermat
|
‘Mastery learning’
Aktiviti kumpulan
| ||
15
[9/4-14/4]
|
6.TEORI PENGELUARAN DAN KOS PENGELUARAN
6.1 Firma, industri,jangka pendek dan jangka panjang
6.2 Fungsi pengeluaran dengan satu input berubah
6.3 Kos pengeluaran jangka
pendek
6.4 Kos pengeluaran jangka
panjang(LAC)
6.5 Ekonomi bidangan dan Tak
ekonomi bidangan
|
Pelajar dapat:
1. Menerangkan maksud firma, industri, input, jangka pendek dan jangka panjang
2. Menerangkan konsep fungsi pengeluaran satu input berubah
3. Menghuraikan hukum pulangan berkurangan
4. Membezakan jumlah keluaran, keluaran purata dan sut
5. Mendefinisikan kos pengeluaran
6. Membezakan kos eksplisit dengan kos implicit
7. Menerangkan dan menghitung kos jangka pendek
8. Menerangkan hubungan keluk-keluk kos dan bentuk u
9. Mendefinisikan, menerbitkan keluk perancangan kos LAC dan menerangkan keluk bentuk u
10. Mendefinisikan dan mengenalpasti factor/punca ekonomi bidangan dan tak ekonomi bidangan
|
1. Mendefinisikan
2. Menerangkan
3. Menghubung
kait
4..Menganalisis
5. Membanding
kan
6. Merumus
|
1. Bijaksana
2. Berdaya maju
3. Efisyen
4. Kerjasama
5. Cermat
|
Aktiviti mencari maklumat `Cooperative
learning’
| ||
16
[16/4-20/4]
|
PRA PPT
(3, 5, PRA U2)
| ||||||
17
[23/4-27/4]
|
7. STRUKTUR PASARAN,
PENENTUAN HARGA DAN
OUTPUT
5.1 Konsep hasil dan struktur pasaran
5.2 Pasaran persaingan sempur na
5.2.1 Penentuan output firma jangka pendek
|
Pelajar dapat :
|
1. Mendefinisi
kan
2. Menerangkan
3. Melukis keluk
4. Membezakan
5. Menghuraikan
|
1.Berdikari
2.Kerjasama
|
1.Penerangan
2.Keratan akhbar
3.Melakar
4.Pembentangan
5.Perbincangan
| ||
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
18
[30/4-4/5]
|
5.2.2 Keluk penawarn firma dan
industri
5.2.3Penentuan keseimbangan
jangka panjang
5.2.4 Kebaikan dan kelemahan
pasaran persaingan
sempurna
|
|
1. Menerangkan
2. Melukis keluk
3. Membezakan
4. Menghuraikan
|
.
1.Berdikari
2. Kerjasama
3. Rasional
4.Jujur
5. Ketepatan
|
1.Penerangan
2.Keratan akhbar
3.Melakar
4.Pembentangan
5.Perbincangan
| ||
19 & 20
[7/5-18/5]
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
| ||||||
21
[21/5-25/5]
|
5.3 Pasaran monopoli
5.3.1 Penentuan output
keseimbangan
|
Pelajar dapat :
|
1. Mendefinisikan
2. Menerangkan
3. Melukis rajah
|
1. Berdikari
2. Kerjasama
3. Cermat
|
1. Perbincangan
2. Pembentangan
3. Penerangan
| ||
22 & 23
[26/5 – 10/6]
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
| ||||||
24
[11/6-15/6]
|
5.3.2 Diskriminasi harga
5.3.3 Perbandingan antara
pasaran persaingan
sempurna dengan
pasaran monopoli
5.3.4 Monopoli kerajaan
|
|
4..Membuat
perbandingan
5. Menghuraikan
|
4. Rasional
5. Bersih
|
| ||
25
[18/6-22/6]
|
5.4 Pasaran Persaingan
bermonopoli.
5.4.1 Penentuan output
Keseimbangan
5.4.2 Persaingan bukan harga
5.4.3 Kebaikan dan kelemahan
pasaran bermonopoli
5.5 Pasaran oligopoli
|
Pelajar dapat :
|
1.Mendefinisikan
2. Menyenaraikan
3. Menjelaskan
4. Membandingkan
5. Menerangkan
|
1.Rasional
2. Cermat
3. Tidak
membazir
4. Jujur
5. Kerjasama
|
1.Pembentangan
2. Aktiviti kumpulan
* Membentuk
syarikat berasaskan
kumpulan
- Produk sama
jenis
- Syarikat-
syarikat diminta
untuk
membentang
kan kertas kerja
bagaimana
memasarkan
produk mereka
dengan cara
persaingan
bukan harga
| ||
26
[25/6 – 29/6]
|
Antarabangsa
1.1 Alasan perlunya perdagangan antarabangsa
1.2 Faedah pengkhususan
1.3 Aliran perdagangan Malaysia
|
Pelajar dapat :
|
1.Menerang-kan
2.Menjelas-kan
3MengenalPasti
4.Membuat
Kesimpulan
5. Menganalisis
|
1.Patriotik
2. Kerjasama
3. Tekun
|
Pembelajaran aktif
1.Mendapat-kan
maklumat dan data
eksport dan import
negara terkini
2. Mendapatkan data
imbangan
pembayaran negara
terkini
| ||
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
27
[2/7-6/7]
|
1.4 Kadar syarat perdagangan
1.5 Sekatan perdagangan antarabangsa
1.6 Imbangan pembayaran
|
11. Menerangkan jenis imbangan
Pembayaran
|
6. Membina
jadual/rajah
7.Membandingkan
8. Mengumpul
maklumat
|
4. Bersyukur
5. Bekerjasama
6. Menghargai
|
3. Menganalisis
maklumat dan data
berkenaan
4. Keratan akhbar
5. Pembentangan
| ||
28
[9/7-13/7]
|
MUET SESI 2
(UJIAN SPEAKING)
| ||||||
29
[16/7-20/7]
|
6.7 Kadar Pertukaran asing
6.7.1 Permintaan dan penawaran
mata wang asing
6.7.2 Penentuan kadar
pertukaran asing
(a) Sistem boleh ubah
(b) Sistem tetap
|
1. Menjelaskan konsep kadar
pertukaran mata wang asing
2. Menerangkan maksud dan
faktor permintaan dan
penawaran mata wang asing
3. Menerangkan penentuan kadar
pertukaran asing dalam sistem
boleh ubah
4. Menerangkan konsep naik dan
susut nilai
5. Menerangkan faktor perubahan
kadar pertukaran asing
6. Menerangkan penentuan kadar
pertukaran asing dalam sistem
tetap
7. Menerangkan konsep terlebih
dan terkurang nilai serta kesan
ekonomi
8. Menerangkan konsep dan
kesan devaluasi dan revaluasi
|
1. Menerang-kan
2. Menjelas-kan
3. Mengenalpasti
4.Membuat
Kesimpulan
5. Menganalisis
6.Membina
jadual/rajah
7.Membandingkan
8.Mengumpul
maklumat
|
1.Patriotik
2.Kerjasama
3.Tekun
4.Bersyukur
5.Bekerjasama
6.Menghargai
|
Aktiviti Kumpulan
Kumpulan 1-
Mengumpul maklumat sistem kadar pertukaran asing yang diamalkan di Malaysia sebelum 1997
Kumpulan 2 – Mengumpul maklumat sebab Malaysia menetapkam kadar pertukaran asing selepas 1997
| ||
30
[23/7-27/7]
|
6.7.3 Kadar pertukaran mata
wang asing di Malaysi
|
9. Menerangkan sistem kadar
pertukaran asing di Malaysia
10. Menjelaskan kadar
pertukaran RM berbanding
mata wang asing
|
Perbincangan – Cadangan tajuk : “ Baik buruknya menetapkan kadar pertukaran asing pada jangka panjang dalam konteks globalisasi “
| ||||
30
[23/7-27/7]
|
6.8 Masalah makroekonomi dalam ekonomi terbuka dan dasar kerajaan
6.9 Globalisasi
|
|
dingkan
4. Menghu-bung-kaitkan
|
|
| ||
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
31
[30/7-3/8]
|
7.Pertumbuhan Ekonomi
1.1 Pertumbuhan dan pembangunan ekonomi
1.2 Perbandinngan pertumbuhan ekonomi antara negara
1.3 Faktor yang mempengaruhi pertumbuhan ekonomi
1.4 Faktor yang menghalang pertumbuhan ekonomi
1.5 Galakan kerajaan untuk mempercepatkan pertumbuhan ekonomi Malaysia
|
Pelajar dapat :
|
|
1.Bertekad
2.Berazam
3.Bersung-guh-sungguh
|
Aktiviti kumpulan
Kumpulan 1- Mengumpulkan maklumat keratan akhbar menunjukkan wujud pembangunan sektor utama
Kumpulan 2 – Mengumpulkan maklumat keratan akhbar menunjukkan wujud pembangunan sektor kedua
Kumpulan 3 – Mengumpulkan maklumat keratan akhbar menunjukkan wujud pembangunan sektor ketiga
| ||
32
[6/8-10/8]
|
PRA PERCUBAAN SPM / STPM
USBF 2 (1,2,4 & PRAN U1)
PEP. PERCUBAAN PMR
| ||||||
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
33
[13/8 – 17/8]
|
6.1 Permintaan DD dan
penawaran SS faktor
pengeluaran
6.1.1 Keanjalan permintaan faktor pengeluaran
6.2 Upah
6.2.1 Penentuan tingkat upah
6.2.2 Penentuan penggunaan
buruh oleh firma
6.2.3 Kesatuan sekerja (KS)
|
Pelajar dapat :
1. Menjelaskan keluk permintaan
faktor dan teori daya
pengeluaran sut
2. Menerangkan ciri keluk DD
dan SS faktor pengeluaran
3. Menerangkan faktor keanjalan
4. Mendefinisiskan upah
5. Membezakan upah nominal
dengan upah benar
6. Menerangkan perbezaan upah
7. Menerangkan penentuan upah
melalui rajah
8. Menerangkan penentuan
penggunaan buruh yang
untung
|
1. mentakrifkan/ mendefinisikan
2. melukis rajah
3. Penyelesaian
masalah
|
1. ketepatan
2. Rasional
3. Teliti
4. Cermat
|
1. Perbincangan
1. Melukis rajah
2. Pembentangan
5. Penerangan
| ||
34
[20/8 – 24/8]
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL II
| ||||||
MINGGU
|
TAJUK
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
KEMAHIRAN BERFIKIR
|
NILAI
|
AKTIVITI
DICADANGKAN
| ||
35
[27/8 – 31/8]
|
6.3 Sewa
6.4 Bunga
6.5 Untung
|
|
1. Mendefinisikan.
2. Membezakan
3. Menerangkan
|
1. Waspada
2. Kerjasama
3. Amanah
|
1. Perbincangan
2. Melukis rajah
3. Pembentangan
4. Penerangan
| ||
36 & 37
[3/9 – 14/9]
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM / STPM
| ||||||
38,39,40 & 41
[17/9–12/10]
|
ULANGKAJI STRATEGIK
PAT (1, 2, 4 & PRA U1)
| ||||||
42
[15/10–19/10]
|
PEPERIKSAAN PRA SPM / STPM
MUET 3 : UJIAN SPEAKING
| ||||||
43 - 45
[22/10 – 9/11]
|
- SMART WORK SHOP -
- PENINGKATAN AKADEMIK [SOALAN-SOALAN PERCUBAAN NEGERI-NEGERI LAIN]
- PERBINCANGAN SOALAN PEPERIKSAAN STPM TAHUN-TAHUN LEPAS
| ||||||
CUTI AKHIR TAHUN
[10/11/2012- 3/1/2013]
| |||||||
No comments:
Post a Comment