ANALISIS SWOT PANITIA EKONOMI TINGKATAN ENAM
KEKUATAN (S)
|
KELEMAHAN (W)
|
S1 Guru opsyen yang berpengalaman
S2 Guru-guru pemeriksa kertas STPM
S3 Mudah mengakses maklumat daripada
internet
S4 Komitmen guru yang tinggi terhadap P&P
S5 Pelajar yang berdikari, aktif , inovatif dan bermotivasi
S6 Gred purata sekolah semakin meningkat
setiap tahun
S7 Kemudahan prasarana yang lengkap dan
baik serta dilengkapi dengan bilik seminar
S8 Mempunyai PSS yang lengkap
S9 Sukatan pelajaran tamat pada 31 Julai bagi
kelas peperiksaan
|
W1 8% pelajar tidak berminat belajar
W2 10% pelajar terlibat dengan masalah ketidakhadiran ke sekolah dalam sehari
W3 kesukaran guru untuk menghabiskan sukatan pada masa yang di
tetapkan
W4 20% pelajar bukan dari opsyen ekonomi asas.
W5 kegagalan memahami konsep dan teori ekonomi yang sebenar.
W6 Guru dibebani dengan kerja pengkeranian
W7 Kehadiran pelajar ke sekolah yang kurang memuaskan
|
PELUANG (O)
|
ANCAMAN / CABARAN (T/C)
|
O1 PIBG bersedia memberi sokongan moral dan kewangan bagi menjayakan program sekolah
O2 JKK turut membantu melaksanakan aktiviti
O3 Masyarakat dan pemimpinnya yang perihati
O4 Peluang yang lebih luas untuk menyertai
pelbagai pertandingan
O5 Kerjasama yang baik dengan
Jabatan/Agensi Kerajaan yang lain
O6 Kerjasama dan kesedaran ibu bapa tinggi terhadap prestasi
O7 Pelajar dari kawasan bandar
O8 Persekitaran sekolah yang kondusif
|
T1 kurang membaca dan menilai berita-berita semasa dari dalam dan
Luar negara.
T2 Majoriti pelajar tidak dapat mengaplikasikan teori ekonomi dengan
Pesekitaran mereka.
T3 Pengharapan ibu bapa/masyarakat terlalu
tinggi terhadap sekolah
T4 Pengaruh budaya negatif dari kawasan
persekitaran .
T5 Tarikan cybercafe, permainan video
|
pELAN STRATEGIK UNIT EKONOMI TINGKATAN ENAM
Bidang
|
Isu Strategi
|
Matlamat Strategik
|
Objektif
|
Petunjuk Prestasi Utama
(KPI)
|
Sasaran
| |||
TOV
|
2012
|
2013
|
2014
| |||||
Kurikulum
|
Tahap pencapaian kecemerlangan akademik Tingkatan Enam dalam mata pelajaran Ekonomi masih boleh dipertingkatkan
|
Meningkatkan tahap pencapaian kecemerlangan akademik bagi mata pelajaran Ekonomi
|
1. Meningkatkan pencapaian tingkatan enam bawah dari segi kualiti dan kuantiti
|
% pelajar lulus
|
61.11
|
70.00
|
74.82
|
80.00
|
% pelajar mendapat A
|
5.55
|
11.10
|
16.65
|
22.22
| ||||
Gred Purata Mata Pelajaran (NGMP)
|
2.06
|
2.21
|
2.35
|
2.50
| ||||
2. Meningkatkan pencapaian STPM dari segi kualiti dan kuantiti
|
% pelajar yang lulus
|
65.00%
|
72.00
|
95.00
|
100.00
| |||
% pelajar mendapat A
|
20.00
|
10.71
|
30.00
|
35.00
| ||||
Gred Purata Mata Pelajaran (NGMP)
|
2.64
|
2.76
|
2.88
|
3.00
| ||||
3.Meningkatkan kecekapan pengurusan kurikulum
|
% Program Panitia yang di laksanakan dengan berkesan dalam setahun
|
85.00
|
90.00
|
95.00
|
100.00
| |||
Bilangan pencerapan seorang guru setahun
|
1
|
1
|
1
|
1
| ||||
% guru yang mendapat skor tahap cemerlang dalam pencerapan P&P
|
90.00
|
92.00
|
94.00
|
96.00
| ||||
% program yang mematuhi jadual yang dirancang
|
100.00
|
100.00
|
100.00
|
100.00
| ||||
Bilangan aktiviti
Ko-akademik
|
12
|
12
|
12
|
12
| ||||
% pencapaian SKPM
|
88.00
|
88.70
|
89.40
|
90.00
| ||||
Bilangan Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP) setahun
|
4
|
4
|
4
|
4
| ||||
Bilangan Mesyuarat JK Kurikulum setahun
|
4
|
4
|
4
|
4
| ||||
Bilangan Mesyuarat Panitiia
|
4
|
4
|
4
|
4
|
PELAN TAKTIKAL UNIT EKONOMI TINGKATAN ENAM
Strategi 1
|
MENGADAKAN PROGRAM DENGAN MENGGUNAKAN BANTUAN DAN KEPAKARAN DALAM ATAU LUAR UNTUK
MENINGKATKAN PENCAPAIAN DAN PRESTASI AKADEMIK PELAJAR
| |||||||
Bil
|
Program/
Projek
|
Tanggung
jawab
|
Tempoh/
Hari
|
Kos/
Sumber
|
Output
|
KPI
|
Sasaran
|
Pelan Kontingensi
|
1.
|
Kelas tambahan Tingkatan Enam Atas (Kelas Petang & Hari Sabtu)
|
Pengetua
GPK T6
|
Jan-Okt
|
sumbangan wang dana
|
Pencapaian pelajar Ekonomi dalam STPM meningkat
|
-% pelajar lulus
-% pelajar mendapat A
-GPMP meningkat
|
72.00 % - 90.00%
10.71% -25.00%
meningkat
|
Bengkel Latih tubi. Ceramah teknik menjawab
|
2
|
Kem kecemerlangan Tingkatan Enam Bawah
|
GPK T6
|
Jul - Sept
|
Sumbangan PIBG dan yuran pelajar
|
Motivasi pelajar dan teknik pembelajaran berkesan meningkat
|
-% pelajar lulus
-% pelajar mendapat A
-GPMP meningkat
|
67.71%
11.10%
2.21
|
Bengkel teknik menjawab/latih tubi
|
Kem kecemerlangan STPM
|
GPK T6
|
Apr- Sept
|
Sumbangan PIBG dan yuran pelajar
|
Motivasi pelajar dan teknik pembelajaran berkesan meningkat
|
-% pelajar lulus
-% pelajar mendapat A
-GPMP meningkat
|
90.00%
25.00%
2.76
|
Bengkel teknik menjawab/latih tubi
| |
3
|
Program Latih tubi dalam kelas Tingkatan Enam Bawah
|
GPK T6
|
Jul-Okt
|
RM10 yuran setiap pelajar
|
Kemahiran menjawab soalan dan pencapaian peperiksaan akhir tahun tingkatan 6 bawah meningkat
|
-% pelajar lulus
-% pelajar mendapat A
-GPMP meningkat
|
67.71%
11.10%
2.21
|
Latih tubi menjawab soalan yang dijalankan oleh guru mata pelajaran
|
Program Latih tubi dalam kelas Tingkatan Enam Atas
|
GPK T6
|
Feb-Okt
|
RM10 yuran setiap pelajar
|
Kemahiran menjawab soalan dan pencapaian pelajar EkonomiSTPM meningkat
|
-% pelajar lulus
-% pelajar mendapat A
-GPMP meningkat
|
90.00%
25.00%
2.76
|
Latih tubi menjawab soalan yang dijalankan oleh guru mata pelajaran
|
No comments:
Post a Comment